«Чорний квадрат» Казимира Малевича
21 червня 1915 року в дачному селищі Кунцеве під Москвою Казимир Малевич завершив написання картини «Чотирикутник», однієї з найвідоміших картин в стилі супрематизму. Перейменована згодом у «Чорний квадрат», сьогодні вона, як і ще дві її авторські копії, зберігаються у Третьяковській галереї в Москві.На обкладинці: Казимир Малевич, автопортрет. 1911 рік
15548
Читати 3 хв.
Читати пізніше
До обраного
reply

Казимир Малевич народився 23 лютого 1879 року в Києві в родині дрібного службовця. Хоча дома говорили польською, київське оточення родини було україномовним, як і в сім'ях його рідні на Поділлі, Харківщині і Сумщині, де Казимир до 17 років прожив більшість часу. Це наклало відбиток на його світогляд і у 1920-і роки Малевич в більшості своїх анкет записувався як українець. У 1896 році його сім'я переїхала в Курськ, де Малевич продовжив займатись живописом, який вивчав у Миколи Пимоненка в Київський рисувальній школі.

Двічі Малевич безуспішно пробував поступити у Московське училище живопису, а після остаточного переїзду в Москву в 1907 році брав приватні уроки живопису. Через три роки він уперше взяв участь у виставці художників об'єднання «Бубновий валет», що працювали в стилі постімпресіонізму, після чого виставлявся у Петербурзі, Мюнхені та Москві, займався оформленням видань і театральних декорацій у футуристичному стилі.

У грудні 1913 року під час роботи над постановкою опери «Перемога над Сонцем» у Петербурзі Малевичу прийшла ідея наполовину зафарбованого чорного квадрата, як головної декорації однієї зі сцен. Ідею відходу від предметності він розвинув у наступні роки, і 21 червня 1915 року в дачному селищі Кунцеве під Москвою завершив написання картини «Чотирикутник», яка разом із «Чорним кругом» і «Чорним хрестом» 1 січня 1916 року була виставлена на футуристичній виставці російського авангарду «0,10» у Петербурзі.
«Чорний квадрат» на місці образів на виставці «0,10», 1915 рік
«Чорний квадрат» на місці образів на виставці «0,10», 1915 рік

Пізніше «Чотирикутник» (який насправді не має геометрично прямих кутів) був перейменований у «Чорний квадрат» і Малевич виконав декілька його копій, що відрізняються малюнком, фактурою і кольором, а також полотна «Червоний квадрат» (1915) і «Білий квадрат» (1918), котрі за його задумом склали художньо-філософську тріаду. На думку самого Малевича «Чорний квадрат» був найкращою його роботою і за його заповітом став основним символом при похоранах по смерті художника в 1935 році — він висів на панахиді в Ленінграді, був зображений на білому полотні, яким було вкрите тіло Малевича, на кришці труни, на капоті катафалка, на вагоні поїзда, що перевозив труну в Москву і на білому дерев'яному кубі, встановленому на могилі Малевича в селі Немчинівка під Москвою.

Сьогодні «Чорний квадрат», що являє собою полотно розміром 79,5 см на 79,5 см, зберігається у Третьяковській галереї в Москві, разом зі ще двома авторськими повтореннями картини (інші два — в Російському музеї в Москві і в Ермітажі в Петербурзі).

Друк 2
«Цей день в історії» © 2001-24. Текст статті поширюється за ліцензією «Creative Commons Із зазначенням авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)» і з обов'язковим активним гіперпосиланням на дану вебсторінку.

Коментарі

Головні події 21 червня

Зречення Галілео Галілея

1633
#ЦейДень

Все про 21 червня

Події, факти, персоналії

Взяття Умані гайдамаками

1768

Третє чемпіонство збірної Бразилії з футболу

1970