сьогодні
Заголовки
arrow_right
Хронологія
Теми
Регіони
нові статтіпопулярні статтівсі статті
Правила життя
ЗНО
Ще
arrow_right
Моя історія
Підтримати
search menu
Авіакатастрофа під Смоленськом
10 квітня 2010 року о 9:54 за київським часом під Смоленськом (Росія) сталась катастрофа польського президентського літака, внаслідок якої загинуло 96 осіб, включаючи президента Польщі Леха Качинського.
13464
Катастрофи
Володимир Лук'янюк
Вранці 10 квітня 2010 року літак Ту-154М спеціального авіаційного полку Повітряних сил Польщі виконував рейс з Варшави в Смоленськ. Літаком керував польський екіпаж з авіазагону президента. На борту знаходилися президент Польщі Лех Качинський з дружиною та урядова делегація, яка мала відвідати меморіал з нагоди 70-річчя Катинського розстрілу.
За планом польоту аеродромом призначення був «Смоленськ-Північний»; до часу посадки рейсу на аеродромі спостерігалися складні метеорологічні умови: низька хмарність і туман; видимість становила 400 метрів. За нез'ясованих обставин літак опустився на критично малу висоту, зачепив лівим крилом березу на висоті 4 метри від рівня землі і розбився на відстані 350–500 метрів від початку посадкової смуги аеродрому.
Того ж дня розпорядженням президента Росії Дмитра Медведєва була створена урядова комісія, яка зайнялась розслідуванням всіх обставин катастрофи; у Польщі також була створена відповідна комісія. За фактом загибелі літака в Смоленську прокуратурами РФ і Польщі порушено кримінальні справи. На місці загибелі літака працювали 37 слідчих з Слідчого комітету при прокуратурі Росії і більше 40 судово-медичних експертів, також у слідчих діях участь приймали 11 слідчих і прокурорів з Польщі.
Лех Качинський (1949-2010), 2006 рік © Chancellery of the President of the Republic of Poland
Лех Качинський (1949-2010), 2006 рік © Chancellery of the President of the Republic of Poland
12 січня 2011 року Міждержавний авіаційний комітет (МАК) представив остаточну доповідь про розслідування авіаційної події, з якої випливає, що причинами катастрофи стали неправильні дії екіпажу (рішення про захід на посадку, зниження нижче мінімальної висоти у 100 метрів, ігнорування екіпажем сигналів системи попередження про небезпечне зближення з поверхнею землі) і психологічний тиск на нього. Було встановлено порушення прийнятих процедур заходження на посадку, зокрема, помилкове встановлення стандартного тиску на барометричний висотомір в процесі зниження, що привело до помилки визначення висоти на 160 метрів, пізній захід на посадку, неправомірний пошук візуальних орієнтирів, спроба підбору швидкості зниження в автоматичному режимі замість переходу до штурвальний режим.
Основною претензією польської сторони став односторонній, на її думку, підхід до виявлення винних в авіакатастрофі. Не піддаючи сумніву провину екіпажу літака, однією з головних причин польська сторона вважає те, що аеродром Північний не був закритий за метеоумовами, а рішення про це приймалося за телефоном особою, яка не мала на те права. Ключовим у розбіжностях із звітом МАК стало і визначення характеру польоту: військовий він або цивільний, оскільки в цивільній авіації рішення про посадку приймає командир повітряного судна, а у військовій - керівник польотів на аеродромі.
До 22 квітня 2010 року тіла всіх загиблих при катастрофі літака в Смоленську були упізнані і через два дні доставлені в Варшаву. На борту літака перебувало 96 осіб, в тому числі 88 пасажирів і 8 членів екіпажу, серед яких низка високопосадовців Польщі, військових та громадських діячів і представників духовенства країни. У зв'язку з авіакатастрофою у Польщі була оголошена дев'ятиденна загальнонаціональна жалоба.
У відповідності з Конституцією Польщі маршал Сейму Броніслав Коморовський тимчасово прийняв повноваження глави держави. Він був обраний президентом Польщі на дострокових виборах 20 червня, на яких у другому турі переміг Ярослава Качинського, брата загиблого президента.
У 2017 році комісією при Міністерстві національної оборони Польщі опубліковано доповідь про повторне розслідування причин катастрофи президентського авіалайнера, згідно з котрою загибель літака з польською державною делегацією на борту сталася в результаті серії вибухів (спочатку в лівому крилі, а потім в лівій частині фюзеляжу), які зруйнували літак ще в повітрі.
19 липня 2013, востаннє оновлено 21 квітня 2018 © Володимир Лук'янюк спеціально для «Цей день в історії». Текст статті поширюється за ліцензією «Creative Commons Із зазначенням авторства 3.0 Неадаптована» і з обов'язковим активним гіперпосиланням на дану вебсторінку. Сподобалась стаття? Підтримайте чашкою кави.

Коментарі

Дивіться також



20 ТИСЯЧ СЛІВ

чужомовного походження
Катастрофи
Авіація і космонавтика
Європа
Новітня історія
Наш час

Головні події 10 квітня

#ЦейДень
Все про 10 квітня
Події, факти, персоналії
keyboard_arrow_left9 квітня
11 квітняkeyboard_arrow_right
© 2001-18
info_outline
format_color_fill

arrow_upward