Цей день в історії
сьогодні
Заголовки
arrow_right
Хронологія
Теми
Регіони
всі статтінові статтіпопулярні статтівипадкова стаття
Правила життя
Подкасти
ЗНО
Ще
arrow_right
Моя історія
Підтримати
search
Цей день в історії
menu
Популярна стаття
Авіакатастрофа під Смоленськом
КатастрофиВолодимир Лук'янюк
10 квітня 2010 року о 9:54 за київським часом під Смоленськом (Росія) сталась катастрофа польського президентського літака, внаслідок якої загинуло 96 осіб, включаючи президента Польщі Леха Качинського.
29095
Читати 4 хв.
Читати пізніше
До обраного
reply

Вранці 10 квітня 2010 року літак Ту-154М спеціального авіаційного полку Повітряних сил Польщі виконував рейс з Варшави в Смоленськ. Літаком керував польський екіпаж з авіазагону президента. На борту знаходилися президент Польщі Лех Качинський з дружиною та урядова делегація, яка мала відвідати меморіал з нагоди 70-річчя Катинського розстрілу.

За планом польоту аеродромом призначення був «Смоленськ-Північний»; до часу посадки рейсу на аеродромі спостерігалися складні метеорологічні умови: низька хмарність і туман; видимість становила 400 метрів. За нез'ясованих обставин літак опустився на критично малу висоту, зачепив лівим крилом березу на висоті 4 метри від рівня землі і розбився на відстані 350–500 метрів від початку посадкової смуги аеродрому.

Того ж дня розпорядженням президента Росії Дмитра Медведєва була створена урядова комісія, яка зайнялась розслідуванням всіх обставин катастрофи; у Польщі також була створена відповідна комісія. За фактом загибелі літака в Смоленську прокуратурами РФ і Польщі порушено кримінальні справи. На місці загибелі літака працювали 37 слідчих з Слідчого комітету при прокуратурі Росії і більше 40 судово-медичних експертів, також у слідчих діях участь приймали 11 слідчих і прокурорів з Польщі.

Лех Качинський (1949-2010), 2006 рік © Chancellery of the President of the Republic of Poland
Лех Качинський (1949-2010), 2006 рік © Chancellery of the President of the Republic of Poland

12 січня 2011 року Міждержавний авіаційний комітет (МАК) представив остаточну доповідь про розслідування авіаційної події, з якої випливає, що причинами катастрофи стали неправильні дії екіпажу (рішення про захід на посадку, зниження нижче мінімальної висоти у 100 метрів, ігнорування екіпажем сигналів системи попередження про небезпечне зближення з поверхнею землі) і психологічний тиск на нього. Було встановлено порушення прийнятих процедур заходження на посадку, зокрема, помилкове встановлення стандартного тиску на барометричний висотомір в процесі зниження, що привело до помилки визначення висоти на 160 метрів, пізній захід на посадку, неправомірний пошук візуальних орієнтирів, спроба підбору швидкості зниження в автоматичному режимі замість переходу до штурвальний режим.

Основною претензією польської сторони став односторонній, на її думку, підхід до виявлення винних в авіакатастрофі. Не піддаючи сумніву провину екіпажу літака, однією з головних причин польська сторона вважає те, що аеродром Північний не був закритий за метеоумовами, а рішення про це приймалося за телефоном особою, яка не мала на те права. Ключовим у розбіжностях із звітом МАК стало і визначення характеру польоту: військовий він або цивільний, оскільки в цивільній авіації рішення про посадку приймає командир повітряного судна, а у військовій — керівник польотів на аеродромі.

До 22 квітня 2010 року тіла всіх загиблих при катастрофі літака в Смоленську були упізнані і через два дні доставлені в Варшаву. На борту літака перебувало 96 осіб, в тому числі 88 пасажирів і 8 членів екіпажу, серед яких низка високопосадовців Польщі, військових та громадських діячів і представників духовенства країни. У зв'язку з авіакатастрофою у Польщі була оголошена дев'ятиденна загальнонаціональна жалоба.

У відповідності з Конституцією Польщі маршал Сейму Броніслав Коморовський тимчасово прийняв повноваження глави держави. Він був обраний президентом Польщі на дострокових виборах 20 червня, на яких у другому турі переміг Ярослава Качинського, брата загиблого президента.

У 2017 році комісією при Міністерстві національної оборони Польщі опубліковано доповідь про повторне розслідування причин катастрофи президентського авіалайнера, згідно з котрою загибель літака з польською державною делегацією на борту сталася в результаті серії вибухів (спочатку в лівому крилі, а потім в лівій частині фюзеляжу), які зруйнували літак ще в повітрі.

Друк 1
Володимир Лук'янюк © спеціально для «Цей день в історії», 19 липня 2013, востаннє оновлено 21 квітня 2018. Текст статті поширюється за ліцензією «Creative Commons Із зазначенням авторства 3.0 Неадаптована» і з обов'язковим активним гіперпосиланням на дану вебсторінку.

Сподобалась стаття? Підтримайте чашкою кави.

Коментарі

Тімоті Снайдер «Історична відповідальність Німеччини перед Україною»
Пряма Мова
Тімоті Снайдер «Історична відповідальність Німеччини перед Україною»
keyboard_arrow_left9 квітня
11 квітняkeyboard_arrow_right
Пряма Мова
Тімоті Снайдер «Історична відповідальність Німеччини перед Україною»
© 2001-19
info_outline
format_color_fill

arrow_upward