Цей день в історії
сьогодні
Заголовки
arrow_right
Хронологія
Теми
Регіони
нові статтіпопулярні статтівсі статті
Правила життя
ЗНО
Ще
arrow_right
Моя історія
Підтримати
search
Цей день в історії
menu
Перший пілотований політ через Ла-Манш
7 січня 1785 року в англійському місті Дувр француз Жан-П'єр Бланшар і американець Джон Джеффріс піднялись в небо на наповненій воднем кулі і через 2 години 25 хвилин приземлились поблизу французького міста Кале, ставши першими у світі аеронавтами, яким повітрям вдалось перетнути Ла-Манш.
На обкладинці: Жан-П'єр Бланшар, бл. 1790 року © US Library of Congress
2468
Наука, освіта і техніка
Володимир Лук'янюк
Перші ж пілотовані польоти на повітряній кулі братів Монгольф'є і наповненій воднем кулі Жака Шарля, здійснені в кінці 1783 року, викликали чималий інтерес французького суспільства. Для подальших експериментів організовувались спеціальні фінансові фонди і передплати, за польотами спостерігали сотні тисяч глядачів, стилізованими зображеннями «монгольф'єрів» і «шарльєрів» прикрашали посуд, тканини, у моду увійшли великі, затягнуті на зап'ястях, рукави, відповідного крою спідниці і навіть зачіски.
Осторонь «кульоманії» не лишився і син бляхара з нормандського селища Лез-Анделі 30-літній Жан-П'єр Бланшар, що з дитинства цікавився створенням механічних пристроїв і заробляв будівництвом гідравлічних машин. Він власноруч сконструював наповнену воднем кулю діаметром 9 метрів, яка 2 березня 1784 року піднялась у повітря з Марсового поля в Парижі, перетнула Сену і силою вітру була віднесена назад. Незважаючи на, загалом, невдалий політ, погану керованість його шарльєра і неефективність прилаштованих до нього механічних крил та пропелера, Бланшар конструкцію апарата не змінив, ще раз підняв його у повітря в Руані і у серпні переїхав до Англії, де польоти на кулях були маловідомим явищем.
Проте стати першим пілотом Великобоитанії Бланшар не встиг — його на місяць випередив неаполітанець Вінченцо Лунарді, який 15 вересня 1784 року за присутності двохсот тисяч глядачів, серед яких був і принц Вельський, піднявся у небо Лондона, пролетів біля 20 миль до села Велхам-Грін у Хартфордширі, звідки знову злетів у повітря і повернувся до столиці. Вже за місяць Бланшар разом з хірургом Джоном Шелдоном, який 15 серпня невдало спробував здійснити політ на власноруч сконструйованому монгольф'єрі, побив рекорд італійця — 16 жовтня він вилетів з Челсі, зробив зупинку в Санбері-на-Темзі, де доктор Шелдон зійшов на землю, і продовжив політ до Ромсі, графство Гемпшир, подолавши загалом біля 90 миль.
Ображений, що під час польоту довелось викинути взяті на борт інструменти для метеорологічних досліджень, Шелдон відмовився від подальшого співробітництва з Бланшаром і спонсором нового польоту француза став інший медик, військовий хірург Джон Джеффріс, уродженець Бостона, що прийняв бік Англії у Війні за незалежність США. Вже 30 листопада вони удвох пролетіли 25 миль з Лондона до містечка Інгресс у Кенті, досягнувши максимальної висоти 2837 метрів. Логічним продовженням їх вдалого польоту стала відчайдушна спроба подолати Ла-Манш, і 7 січня 1795 року вони піднялись у небо з території Дуврського замку, взявши курс на континент. Політ міг закінчитись трагічно, коли десь через годину наповнена воднем куля почала несподівано знижатись: щоб стабілізувати висоту, довелось викинути все зайве й навіть одяг, роздягнувшись до спіднього, і мова йшла навіть про необхідність, закріпившись на стропах, зрізати гондолу, коли при підльоті до французького узбережжя кулю несподівано підхопив вітер і через 2 години 25 хвилин після старту Бланшар і Джеффріс успішно приземлились у ліску біля села Ґін (поблизу Кале).
Пам'ятний знак поблизу Кале, де 7 січня 1795 року Жан-П'єр Бланшар і Джон Джеффріс завершили перший у світі політ через Ла-Манш © Pays d`Opale
Пам'ятний знак поблизу Кале, де 7 січня 1795 року Жан-П'єр Бланшар і Джон Джеффріс завершили перший у світі політ через Ла-Манш © Pays d`Opale
Перший у світі переліт через Ла-Манш приніс Жану-П'єру Бланшару світове визнання авіатора. Король Людовик XVI призначив йому пожиттєву пенсію й розпорядився помістити його кулю в церкві Нотр-Дам-де-Кале для загального огляду, а сам Бланшар протягом десяти років подорожував Європою і США, здійснюючи польоти з місцевими знаменитостями і випробовуючи власну конструкцію парашута. Після повернення у 1797 році до Франції він відкрив неподалік Булонського лісу в Парижі концерне кафе, проте польоти не облишив. Останній з них, 66-й, закінчився трагічно — 20 лютого 1808 року в небі над Гаагою вражений серцевим нападом 55-річний Бланшар не зумів належно приземлитись, впав разом з кулею з 18-метрової висоти і 7 березня 1809 року помер від отриманих травм.
Спроба перетнути Ла-Манш у зворотньому напрямі, здійснена 15 червня 1785 року першою людиною, що піднялась повітряною кулею у небо, закінчилась трагічно — Пілатр де Розьє і його компаньон П'єр Ромен впали з висоти 450 метрів і розбились біля міста Вімере (поблизу Булоні)
Справу Жана-П'єра Бланшара продовжила його дружина Софі, яка вважається першою жінкою, що зайнялась повітроплаванням професійно. Вона дебютувала ще 27 грудня 1804 року, коли невдовзі після одруження піднялась у повітря в Марселі разом з чоловіком. Спеціалізуючись на нічних польотах, що супроводжувались видовищними феєрверками, вона швидко стала улюбленицею імператора Наполеона Бонапарта, який оголосив її «аеронавтом офіційних фестивалів». Під час свого 67-го шоу 6 липня 1819 року в саду Тіволі в Парижі від бенгальського вогню загорілась шовкова оболонка наповненого воднем шарльеєра, який, втративши керованість, впав на дах будинку, і Софі Бланшар згоріла, заплутавшись у стропах кулі.
Володимир Лук'янюк © спеціально для «Цей день в історії», 07 січня 2019. Текст статті поширюється за ліцензією «Creative Commons Із зазначенням авторства 3.0 Неадаптована» і з обов'язковим активним гіперпосиланням на дану вебсторінку. Сподобалась стаття? Підтримайте чашкою кави.

Коментарі

Дивіться також

Наука, освіта і техніка
Авіація і космонавтика
Європа
Нова історія

Головні події 7 січня

#ЦейДень
Все про 7 січня
Події, факти, персоналії
keyboard_arrow_left6 січня
8 січняkeyboard_arrow_right
© 2001-19
info_outline
format_color_fill

arrow_upward