Перший трамвай в Україні
Наука, освіта і технікаВолодимир Лук'янюк
3 травня 1880 року у Львові почала діяти перша на території сучасної України трамвайна лінія, яка з'єднала головний залізничний вокзал по вулиці Городоцькій з Митною площею та Підзамчем. Через два дні в місті було відкрито два маршрути кінного трамваю. На обкладинці: Львівський електричний трамвай наприкінці ХІХ століття © photo-lviv.in.ua
44372
Читати 3 хв.
Читати пізніше
До обраного
reply

Першим трамваєм була конка — міська залізниця, вагони якої рухалися по дерев'яних рельсах, що виступали на 15 см над рівнем вулиці і приводилися в рух тягловими тваринами (найчастіше кіньми). Перші в світі міські конки відкрилися в Балтіморі (США, штат Меріленд) у 1828, у Нью-Йорку в 1832 і в Новому Орлеані в 1834 роках. Однак, по-справжньому успішними вони стали лише після того, як в 1852 році француз Альфонс Лубу винайшов рейки з жолобом для реборди колеса, які топляться в полотно дороги.

Конки проіснували більше століття і остання з них закрилась в 1956 році в мексиканському місті Селая

У 1879 році німецький інженер Вернер Сіменс створив перший електричний локомотив, на основі якого в 1881 році було збудовану першу в світі електричну трамвайну лінію в Берліні і того ж року в Парижі.

У 1878 році львівська міська рада оголосила конкурс на будівництво у місті трамвайного сполучення. Його виграла компанія з Трієсту «Societa Triestina Tramway», яка брала на себе будівництво та експлуатацію громадського транспорту, який через 25 років мав бути переданим у міську власність. 25 листопада 1879 року відбулася перша пробна поїздка трьома вагонами на Митній площі, а 3 травня 1880 року перший на території сучасної України кінний трамвай виїхав на міський маршрут. Через два дні за проїзд почали брати плату — п'ять вагонів робили 19 поїздок на день по двох напрямках, залізничний вокзал — вулиця Городоцька — площа Митна і залізничний вокзал — Підзамче, рухаючись із середньою швидкістю 6,4 км/год по дубовій колії шириною 1 метр. До 1889 року львівський трамвайний парк налічував 105 коней та 37 пасажирських і 3 вантажних вагони, які в середньому за рік перевозили 1 867 000 пасажирів. У 1906-07 роках кінний трамвай перейшов у власність міста.

Тим часом у 1893 році львівський магістрат оголосив тендер на будівництво ліній електричного трамваю та електростанції потужністю 400 кінських сил, який виграла віденська фірма «Сіменс&Гальське», яка зобов'язувалася після двох років експлуатації на вимогу міської ради, якщо така буде, продати місту трамвай. Будівництво лінії електричного трамваю почалося у вересні 1893 року, а 15 травня 1894 року між 1 і 2 годиною ночі відбулась пробна поїздка двома вагонами. 31 травня 1894 року до міського ярмарку у Львові було відкрито регулярний рух другого в Україні і четвертого в Австро-Угорщині електричного трамваю, який працював на трьох маршрутах, що рухались від сучасного проспекту Свободи до Стрийського парку, Личакова та залізничного вокзалу. У 1896 році місто викупило мережу електричного трамваю і електростанцію.

У Києві кінний трамвай з'явився в 1891 році, паровий — у лютому 1892 року, а 2 травня 1892 року Київ став першим українським, першим у Російській імперії, десятим у Європі містом, де почав працювати електричний трамвай. Третім (після Києва і Львова) українським містом, де зявився електричний трамвай, стали Чернівці (3 червня 1897 року), четвертим — Катеринослав (нині — Дніпро, 26 червня 1897 року), п'ятим — Кременчук (1899 рік). У Москві травмвай з'явився в 1899 році, а в Санкт-Петербурзі — в 1907-у.

Друк 3
Володимир Лук'янюк спеціально для © «Цей день в історії», 1 травня 2013. Текст статті поширюється за ліцензією «Creative Commons Із зазначенням авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)» і з обов'язковим активним гіперпосиланням на дану вебсторінку.

Коментарі

Головні події 3 травня

Помер Мехмед Завойовник

1481
#ЦейДень

Все про 3 травня

Події, факти, персоналії

Помер Вільям Шекспір

1616

Поділ Ірландії

1921