цей день
Заголовки
arrow_drop_down
Хронологія
Теми
популярні статті
Регіони
нові статті
Правила життя
Фотоісторії
Ще
arrow_drop_down
Моя історія
Підтримати
search menu
Перший метрополітен в Україні
6 листопада 1960 року в Києві пущено першу чергу метрополітену - 5,2-кілометрова ділянка Святошино-Броварської лінії з'єднала станції «Вокзальна», «Університет», «Арсенальна», «Хрещатик» та «Дніпро». Протягом 11 наступних років було відкрито ще 10 станцій, а лінію було подовжено до 18 кілометрів.
На обкладинці: Перший секретар КПУ Микола Підгорний перерізає стрічку під час урочистого відкриття метрополітену, станція метро «Хрещатик», Київ, 6 листопада 1960 року
4275
Наука і техніка
Володимир Лук'янюк
Вперше ідея будівництва метрополітену обговорювалась депутатами міської управи Києва у 1884 році, але намір сполучити підземною залізницею Поштову площу і Бесарабку, де мав бути зведений новий залізничний вокзал, не знайшов підтримки. Через два роки почалось будівництво міської залізниці, і 30 липня 1891 року в Києві була відкрита конка (кінні рейкові візки), але через особливості рельєфу менш, ніж за рік, на ділянці, що пролягала Олександрівським (нині - Володимирським) спуском її було замінено електричним трамваєм - першим в Російській імперії, другим (після Львова) в Україні і десятим у Європі.
Київська конка на Сінній (нині - Львівській) площі, кінець XIX століття
Київська конка на Сінній (нині - Львівській) площі, кінець XIX століття
До ідеї будівництва підземного електричного трамваю в Києві повертались у 1916-у та 1918-у роках, однак реальні технологічні можливості для реалізації подібного проекту з'явились лише на початку 1930-х років, і в липні 1936 року президія Київради затвердила план будівництва підземного залізничного кільця, запропонованого Інститутом транспортної механіки Академії наук УРСР, - довжиною близько 40 кілометрів, воно мало з'єднати Вигурівщину з Оболонню, звідти поверхнею йти до Вишневого і через Пирогово та Жуків острів примикати до залізничної колії в районі Дарниці, а звідти - в напрямку до Воскресенки.
Трамвай на Думській площі (нині - Майдан Незалежності). Справа - колишня будівля Думи, в якій у той час розміщувалася німецька комендатура, Київ, 1918 рік
Трамвай на Думській площі (нині - Майдан Незалежності). Справа - колишня будівля Думи, в якій у той час розміщувалася німецька комендатура, Київ, 1918 рік
Наступного року розпочалось будівництво двох тунельних переходів під Дніпром: Південного, який з'єднав би Жуків острів з Осокорками та Північного — для прямого сполучення Петрівки з Вигурівщиною, з можливістю прокладання крім залізничної колії ще й автомобільної дороги. У ньому брало участь близько 20 тисяч чоловік, проте у лютому 1941 року перша спроба зануритись під Дніпро зазнала невдачі і будівництво загальмувалось та було перерване з початком Німецько-радянської війни. У повоєнний час воно було поновлене, проте в 1949 році визнане недоцільним і зупинене. Того ж року з'явились плани будівництва двох ліній метрополітену Святошино - Дарниця - Бровари та Поділ - Сталінка (нині - Деміївка), проте з часом від другого маршруту довелось відмовитись.
У грудні 1951 року було завершено тунель між Набережною Дніпра (нині - Набережне шосе) в районі колишнього Ланцюгового моста і Арсенальною площею, де була споруджена й до сьогодні найглибша у світі станція (105,5 метрів), а в травні 1959 року - тунелів, що сполучали центр міста із залізничним вокзалом. До жовтня 1960 року на Набережній Дніпра було збудовано тимчасове депо, куди зі станції Дарниця прибували вагони метрополітену - їх перекладали на спеціальні візки і трамвайним мотовозом трамвайною колією доставляли до станції «Дніпро», під естакадою якої був споруджений спеціальний пристрій для підняття вагонів на рівень платформи і подачі їх у тунель.
Станція метро «Дніпро», березень 1961 року
Станція метро «Дніпро», березень 1961 року
6 листопада 1960 року відбулось офіційне відкриття першої черги київського метрополітену - зі станції «Хрещатик» по 5,2-кілометрові ділянці Святошино-Броварської лінії, що з'єднала станції «Вокзальна», «Університет», «Арсенальна» та «Дніпро», відправився перший поїзд з пасажирами.
Станція метро «Вокзальна», 5 листопада 1960 року
Станція метро «Вокзальна», 5 листопада 1960 року
Станція метро «Університет», листопад 1960 року
Станція метро «Університет», листопад 1960 року
Через два роки була введена друга черга київського метро, що сполучала станції «Політехнічний інститут» і «Завод «Більшовик» (нині - «Шулявська»), а 5 листопада 1965 року відбулось відкриття метромосту через Дніпро, що дозволило подовжити Святошино-Броварську лінію через Гідропарк до електродепо «Дарниця», а за шість років маршрут був подовжений до станції «Святошино» (нині - «Святошин») на Заході і «Комсомольська» (нині - «Чернігівська») на Сході і загальна довжина київського метрополітену склала 18 кілометрів.
all_inclusive
29 жовтня 2016 © Володимир Лук'янюк спеціально для «Цей день в історії». Текст статті поширюється за ліцензією «Creative Commons Із зазначенням авторства 3.0 Неадаптована» і з обов'язковим активним гіперпосиланням на дану вебсторінку.
Сподобалась стаття?
Підтримайте чашкою кави.

Коментарі

Дивіться також

Черчілль з дочкою
Фотоархів
Черчілль з дочкою
Наука і техніка
Україна
Європа
Новітня історія
Холодна війна

Головні події 6 листопада

#ЦейДень
Все про 6 листопада
Події, факти, персоналії
keyboard_arrow_left5 листопада
7 листопадаkeyboard_arrow_right
© 2001-18
info_outline
format_color_fill

Наверх