Подолання
звукового бар'єру
14 жовтня 1947 року 24-річний американський льотчик Чарльз Єґер на експериментальному літаку X-1 компанії Bell Aircraft першим у світі подолав звуковий бар'єр, досягнувши на висоті 13 кілометрів швидкості 1130 км/год. На обкладинці: Чарльз Єґер, 4 серпня 1950 року
17686
Читати 3 хв.
Читати пізніше
До обраного
reply

В 1943 році на замовлення ВПС США компанія Bell Aircraft почала розробку літака, спеціально призначеного для надзвукових польотів. Роботи були завершені через три роки — розрахункова швидкість польоту літака Bell Х-1 з ракетним двигуном на висоті 24 400 м становила 2720 км/год. Його переший екпериментальний політ відбувся 11 жовтня 1947 року, коли Х-1 був піднятий в небо на спеціально модифікованому бомбардувальнику B-29 і після відділення від нього планував до землі з вимкненим двигуном під керівництвом пілота Чалмерса Гудліна.

Після того як Гудлін зажадав за політ на надзвуковій швидкості непомірний гонорар — 150 тисяч доларів плюс похвилинну оплату за період перевищення 85% від швидкості звуку — до випробувань був залучений капітан Чарльз Єґер, ветеран Другої Світової війни і льотчик-випробувач з військової авіабази Едвардз (Каліфорнія). За два дні до випробувань Єгер впав з коня і зламав два ребра. Побоюючись, що його відсторонять від польоту, він звернувся по допомогу до сільського ветеринара і в день випробувань відчував такий біль, що довелось закривати люк літака при допомозі держака швабри.

14 жовтня 1947 року в районі Сухого озера в Південній Каліфорнії бомбардувальник B-29 підняв Х-1 на висоту близько 8 км і через бомбовий відсік скинув його назовні; після 10 секунд вільного падіння був вімкнутий ракетний двигун, Х-1 піднявся на висоту 13 700 м і пролетів 13 кілометрів із середньою швидкістю 1130 км/год, що було на 4% більше швидкості звука.

Через засекреченість проекту вся інформація про подолання звукового бар'єру трималась в таємниці до червня 1948 року. Цього ж року Єґер на Х-1 на висоті 14 000 м досягнув швидкості 1556 км/год, в 1949-у — висоти 21 383 м, а в 1953-у на літаку X-1A встановив ще один рекорд швидкості — 1650 миль/год (близько 2651 км/год).

У відставку Чарльз Єґер пішов в 1975 році в чині бригадного генерала і тривалий час був консультантом ВПС США та космічного агенства НАСА. Чалмерс Гудлін в 1948 році зголосився служити в новоутвореній ВВС Ізраїлю, брав участь в Арабо-ізраїльській війні, і після відставки в кінці 1950-х став успішним підприємцем. Йому так і не довелось ніколи політати з надзвуковою швидкістю — навіть в кінці 1970-х, коли назвукові літаки стали використовуватись у цивільній авіації, Гудлін відмовився від польоту на "Конкорді", посилаючись на дорожнечу квитка.

На грунті назвуковий бар'єр був подоланий в 1997 році, коли британець Енді Грін на реактивному автомобілі Thrust SuperSonic в Чорній путстелі в штаті Невада промчався зі швидкістю 1227,985 км/год.


НАЙГІРШИЙ РІК В ІСТОРІЇ?
Друк 1
«Цей день в історії» © 2001-24. Текст статті поширюється за ліцензією «Creative Commons Із зазначенням авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)» і з обов'язковим активним гіперпосиланням на дану вебсторінку.

Коментарі

Головні події 14 жовтня

Битва при Гастінгсі

1066
#ЦейДень

Все про 14 жовтня

Події, факти, персоналії

Битви під Єною і Ауерштедтом

1806

Автокефалія Української православної церкви

1921

Створення Української Повстанської Армії

1942

Усунення Микити Хрущова

1964

Стрибок зі стратосфери

2012