Петля Нестерова
Наука, освіта і технікаВолодимир Лук'янюк
9 вересня 1913 року над Сирецьким полем у Києві 26-річний Петро Нестеров першим у світі виконав замкнену петлю у вертикальній площині, яку через небезпеку виконання називають «мертвою». Тривалий час існував спір за пріоритетність із французом Адольфом Пеґу, який виконав цю фігуру вищого пілотажу на 12 днів пізніше Нестерова. Вони обоє загинули у перші роки Першої світової війни. На обкладинці: Петро Миколайович Нестеров, 1913 рік
23494
Читати 3 хв.
Читати пізніше
До обраного
reply

Петро Нестеров народився у Нижньому Новгороді у сім'ї офіцера і після смерті батька вступив до місцевого кадетського корпусу, після закінчення якого навчався в артилерійському училищі в Санкт-Петербурзі. У 1912 році в Нижегородському товаристві повітроплавання поручник Нестеров здав екзамени на звання пілота-авіатора і наступного року, по завершенні Офіцерської повітроплавальної школи у Петербурзі та проходження курсу навчання польотам на літаку «Ньюпорт-IV» у Варшаві, був направлений до Києва, де став командиром авіаційного загону, який базувався на Сирецькому військовому летовищі.

Як член Київського товариства повітроплавання Нестеров випробовував планери з підвісними двигунами, біплани місцевих конструкторів, сам займався модифікацією існуючих літаків, брав участь у першому груповому перельоті чотирма літаками за маршрутом Київ-Ніжин-Київ, розробив техніку посадки з вимкненим двигуном і практикувався у виконанні глибоких віражів та складних фігур пілотажу. 9 вересня 1913 року 26-річний Петро Нестеров на літаку «Ньюпорт-IV» із двигуном потужністю 70 к. с. виробництва московського заводу «Дукс» о 18-10 піднявся над Сирецьким військовим летовищем і на висоті 600 метрів на очах численних глядачів уперше у світі виконав замкнену петлю (перевернувши літак догори колесами) у вертикальній площині, яку через небезпеку виконання називають «мертвою», а з часом — після доведення пріорітету її виконавця — «петлею Нестерова».

Через ризик «завдання шкоди державному майну» Петро Нестеров був покараний 30-ма добами арешту, який був знятий через 12 днів, коли газети опублікували про аналогічний успіх 24-річного французького льотчика Адольфа Пегу, з яким тривалий час існував спір за пріоритет щодо виконання «мертвої петлі». Як людина, що першою виконала політ по S-подібній траєкторії догори колесами, Пегу виступав Європою з демонстраційними польотами і травні 1914 року на запрошення російського імператора прибув до Петербурга, де на особистій зустрічі з Нестеровим були обговорені питання пріорітету виконання «мертвої петлі».

З початком Першої світової війни штабс-капітан Нестеров був направлений на Південно-Західний фронт і брав участь у боях за Львів, здійснивши 28 бойових вильотів для проведення аеророзвідки і корегування вогню. 8 вересня 1914 року поблизу Жовкви (нині — Львівська область) Нестеров на швидкіному моноплані «Morane-G» здійснив спробу атакувати австрійський літак — маючи намір своїм шасі ударити по крилу суперника, він промахнувся і внаслідок зіткнення пошкодив власний літак, який втратив двигун і розбився. Загинули всі учасники бою.

Петро Нестеров був похований у Києві і посмертно нагороджений орденом Святого Георгія IV ступеню. З 1962 року на його честь Міжнародна авіаційна федерація встановила нагороду за перемогу у першості світу з вищого пілотажу.

Друк 1
Володимир Лук'янюк спеціально для © «Цей день в історії», 8 вересня 2015. Текст статті поширюється за ліцензією «Creative Commons Із зазначенням авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)» і з обов'язковим активним гіперпосиланням на дану вебсторінку.

Коментарі

Головні події 9 вересня

Облога Парижа

1429
#ЦейДень

Все про 9 вересня

Події, факти, персоналії

Каліфорнія — 31-й штат США

1850

Корейська Народно-Демократична Республіка

1948

Помер Мао Цзедун

1976

День жінки в Ірані

2001