Катастрофа
рейсу MH17
17 липня 2014 року в результаті військової атаки поблизу Донецька зазнав катастрофи рейсовий пасажирський літак компанії «Malaysia Airlines», що слідував за маршрутом Амстердам — Куала-Лумпур. Це привело до загибелі всіх 298 чоловік, що перебували на його борту, — за кількістю жертв це найбільша авіакатастрофа в історії України і другий у світі інцидент за участі літака в XXI столітті.
17856
Читати 4 хв.
Читати пізніше
До обраного
reply

Влітку 2014 року основні події Російсько-української війни пермістилися на схід України. Після того, як в червні-липні проросійськими силами було збито кілька українських військових літаків та вертольотів, український уряд попередив авіаперевізників про небезпеку польотів над Донбасом і з 1 липня за погодженням з ІКАО (Міжнародна організація цивільної авіації) обмежив авіапростір України нижче 7900 метрів, а з 14 липня — нижче 9800 метрів. Крім того, ряд компаній за власною ініціативою змінили транзитні маршрути своїх літаків, прокладаючи їх лише по Лівобережжю Дніпра, проте більшість авіакомпаній продовжували здійснювати польоти над зоною бойових дій.

17 липня 2014 року малайзійський «Boeing 777», виконуючи рейс MH17 за маршрутом Амстердам — Куала-Лумпур, об 13:30 за київським часом вилетів з аеропорту Схіпхол і о 15:53 увійшов до зони відповідальності Дніпропетровського диспетчерського центру. О 16:20, коли літак знаходився на висоті 10 600 метрів, український диспетчер по телефону отримав згоду російської диспетчерської служби в Ростові-на-Дону взяти під свою відповідальність рейс MH17. На спробу зв'язатися з малайзійським літаком, щоб передати їм цю інформацію, екіпаж не відповів.

Оскільки рейс MH17 виконувався над територією, яка була в епіцентрі Російсько-української війни, то перші повідомлення про падіння малайзійського літака були зафіксовані 17 липня 2014 року о 16-40 Службою безпеки України, яка перехопила повідомлення російських диверсантів, котрі повідомляли про ніби-то збиття поблизу міста Торез (на схід від Донецька) транспортного літака «АН-26» української армії. Протягом години аналогічні повідомлення прозвучали в ефірі російського телебачення, на стрічках російських новинних агенств і були опубліковані на сторінках високопоставлених проросійських бойовиків в соціальній мережі ВКонтакте.

Як виявилось згодом, насправді поблизу Тореза впав літак «Boeing 777» компанії «Malaysia Airlines», всі 283 пасажири (у тому числі 80 дітей, 3 з яких були немовлятами) і 15 членів екіпажу якого загинули, а український військово-транспортний «Іл-76», який також перебував в зоні подій, залишився неушкодженим. Уникли катастрофи і ще три пасажирські літаки компаній «Singapore Airlines» та «Air India», які знаходились на відстанях не більше 25 кілометрів від малайзійського літака і на близьких до нього висотних ешелонах.

Через те, що катастрофа відбулась в районі постійних бойових дій, контрольованому проросійськими силами, вони блокували негайний доступ ОБСЄ та працівників МНС України до місця інциденту, самовільно вилучили бортові самописці, які згодом передали владі Малайзії. Крім того, з місця катастрофи були викрадені особисті речі загиблих пасажирів, включаючи кредитні карти, а підходи до нього були заміновані. 21 липня була створена міжнародна слідча група з представників України, Малайзії, Австралії, Німеччини, Сполучених Штатів, Сполученого Королівства та Росії, яка лише 23 липня отримала доступ до місця падіння літака і до листопада зібрала його уламки, які були відправлені в Нідерланди для реконструкції літака.

За попередніми висновками міжнародної комісії малайзійський літак був збитий керованою ракетою, найімовірніше класу "земля-повітря". За даними американської і британської розвідок, які зафіксували шлейф і траєкторію ракети, вона була запущена з відстані близько 19 кілометрів на південь від місця аварії, території поблизу україно-російського кордону, яка перебувала під контролем проросійських сил. Найімовірніше посріл був здійснений із самохідної зенітно-ракетного комплексу «Бук», призначеного для боротьби з маневруючими аеродинамічними цілями на висотах до 18 кілометрів, який є на озброєнні як України, так і Росії.

Згідно зі свідченнями очевидців, зібраними журналістами різних агенцій, а також Олександра Ходаковського, командира проросійської батальйону "Схід", який дав 23 липня інтерв'ю агенству Reuters, принаймні один комплекс «Бук» був у розпорядженні проросійських сепаратистів і зразу після катастрофи він був відправлений до Росії. Про це ж 8 жовтня 2014 року на спеціальних парламентських слуханнях заявив і представник німецької розвідки BND. У зв'язку з тим, що працювати з комплексами «Бук» може лише кваліфікований і спеціально підготовлений персонал, що стає незаперечним доказом участі російської армії в подіях на Донбасі, Росія категорично заперечує версію його використання при збитті малайзійського літака і наполягає на використанні з цією метою ракет класу "повітря-повітря" українським винищувачем «СУ-25». Проте надані нею документи багатьма експертами вважаються сфальсифікованими і тенденційно підібраними.

Станом на червень 2015 року залишились неопізнаними лише два тіла загиблих, а офіційне міжнародне розслідування причин кататрофи не завершене. 13 жовтня 2015 року Рада безпеки Нідерландів опублікувала висновок міжнародних слідчих, які прийшли до висновку, що літак був збитий ракетою "земля — повітря" з комплексу "Бук".

Друк 2
Володимир Лук'янюк спеціально для © «Цей день в історії», 29 січня 2015, востаннє оновлено 13 жовтня 2015. Текст статті поширюється за ліцензією «Creative Commons Із зазначенням авторства 4.0 Міжнародна (CC BY 4.0)» і з обов'язковим активним гіперпосиланням на дану вебсторінку.

Коментарі

Головні події 17 липня

Коронація Карла VII Звитяжного

1429
#ЦейДень

Все про 17 липня

Події, факти, персоналії

Битва при Кастільйоні

1453

Розстріл царської сім'ї

1918

Конференція у Потсдамі

1945

Відкрито перший Діснейленд

1955