цей день
Заголовки
Хронологія
Теми
популярні статті
Регіони
нові статті
Правила життя
Фотоісторії
Ще
Моя історія
Підтримати
Міст «Золоті Ворота»
Міст «Золоті Ворота»
3642
28 травня 1937 року за сигналом з Вашингтону президента США Франкліна Рузвельта відкрився автомобільний рух по мосту над протокою Золоті Ворота поблизу Сан-Франциско, найбільшим підвісним мостом свого часу.
На обкладинці - Міст «Золоті Ворота».
Ідеї побудови моста, який би сполучив Сан-Франциско, найбільше місто Північної Каліфорнії, із сусіднініми округами, висловлювались з кінця XIX століття. Перші практичні розрахунки з його побудови через двокілометрову протоку, були опубліковані в 1916 році студентом Джеймсом Вілкінсоном. Із-за великої вартості проекту (100 млн доларів) ідея не знайшла підтримки, однак зацікавила мостобудівника з Огайо Джозефа Строса, основною спеціалізацією якого були підйомні та консольні мости, яких він станом на 1922 рік збудував понад 400. Він запропонував конструкцію моста у вигляді двох консолей з однією проміжною опорою і вартістю будівництва у 17 млн доларів.
Найбільшими опонентами зведення моста виступало міністерство оборони, яке остерігалось, що міст заблокує судноплавство в одній з найбільших проток тихоокеанського узбережжя США, і місцева паромна компанія, яка монополізувала перевезення через протоку і володіла залізницями навколо Сан-Франциско. В 1924 році після чергових слухань міністерство оборони виділило землю в округах Сан-Франциско і Марін для будівництва моста, а в 1928 році шість зацікавлених у мості округів створили спеціальний фонд для фінансування будівництва, який за два роки зумів зібрати 35 мільйонів доларів.
Не маючи достатнього досвіду зведення настільки масштабних мостів, Джозеф Строс залучив до майбутнього будівництва інших спеціалістів - Леон Моісеєв розкритикував ідею Строса про зведення консольного моста і запропонував підвісний міст, підготувавши новий проект, Ірвінг Морроу розробив його архітектурну частину в стилі арт-деко, а Чарльз Елліс став головним інженером - саме він на основі проекту Моісеєва провів всі необхідні інженерні розрахунки. Із-за самолюбства і конфліктності Строса в листопаді 1931 року Елліс був звільнений. Лише в 1971 році його ім'я з'явилось на пам'ятній дошці, присвяченій будівельникам моста, а в опублікованому в 2007 році владою Сан-Франциско детальному звіт, присяченому 70-річчю відкриття моста, Елліс був названий основним його проектантом і віддано належне внеску інших учасників проекту, заслуги яких довгий час применшувалися.
Будівництво моста розпочалось 5 січня 1933 року в самий пік Великої депресії і завершилось достроково та в рамках бюджету (було зекономлено 1,3 мільйона), незважаючи на складні умови - шквальні вітри, тумани, сильні океанські течії. За цей час загинуло 11 робітників (десять - в один день, 17 лютого 1937 року, коли робітники разом з лісами упали з моста і прорвали страховочну сітку, натягнуту під ним).
27 травня 1937 року міст «Золоті Ворота» був відкритий для пішоходів - його перетнуло протягом дня близько 200 тисяч чоловік. Наступного дня, 28 травня, за телеграфним сигналом зі столиці відбулось офіціне відкриття і рух автотранспорту - за 50 центів кожен бажаючий міг проїхати автомобілем у будь-якому напрямі.
До 1964 міст «Золоті Ворота» року довжиною 2737 і шириною 27,4 метрів, підвішений на двох канатах товщиною 93 см, закріплених на стальних опорах висотою 227 метрів, мав найдовшу в світі підвісну секцію довжиною 1280 метрів (рекорд перевершений на 18 метрів мостом Верразано в Нью-Йорку). За висотою рекорд «Золотих Воріт» був перевершений в 1998 році (міст Великий Бельт у Данії). У 1985 році його перетнув мільярдний автомобіль і по його шести смугах нині щороку проїжджає 41 мільйон машин.
Крім інших рекордів «Золоті Ворота» мають і сумну славу як друге у світі місце за кількістю самогубств - до 2005 року з нього у води затоки стрибнуло 1200 чоловік і самогубці продовжують це робити що два тижні. Станом на липень 2013 року лише 34 людини вижило після падіння у воду зі швидкістю 120 км/год - більшість із них гине від удару об воду або переохолодження у тихоокеанській воді.
Практично з дня свого відкриття міст «Золоті Ворота» став визнаним символом Сан-Франциско та Каліфорнії і завдяки своєму незвичайному кольору та унікальній конструкції є найвпізнаванішим мостом у світі.

Теги: Каліфорнія, Сан-Франциско, США.

Дивіться також

Тиберій - другий імператор Риму
Особистості
Тиберій - другий імператор Риму
Наука і техніка
Америка
Новітня історія
Інтербелум

Головні події 28 травня

#ЦейДень
Події, факти, персоналії
© 2001-16 Володимир Лук'янюк
Про


Наверх