цей день
Заголовки
Хронологія
Теми
популярні статті
Регіони
нові статті
Правила життя
Фотоісторії
Ще
Моя історія
Підтримати
Будівництво Панамського каналу
5946
4 травня 1904 року військове міністерство США розпочало будівництво Панамського каналу, перші роботи з прокладання якого почались ще в 1881 році. Воно тривало понад 10 років силами 70 тисяч робітників і обійшлось у 400 мільйонів доларів.
Перші плани будівництва каналу, що мав би з'єднати Тихий і Антлантичні океани, відноситься до XVI століття, але король Іспанії Філіп II наклав заборону на розгляд подібних проектів, оскільки «що Бог поєднав, людина роз'єднати не може». Зростанням міжнародної торгівлі на початку XIX століття відновило інтерес до ідеї побудови каналу.
Розглядалось два варіанти його побудови - через Нікарагуа і Панаму. Перевагами першого варіанту були рівнинна місцевість, близкість США, як головного інвестора, невелика ділянка, 45 км, землерийних робіт; Панамський перешийок був дещо ширшим (65 км) і великою перешкодою були гірські пасма, що його вкривали. У 1889 році спеціально створена Нікарагуанська компанія підписала відповідні угоди з Нікарагуа і Коста-Рікою і розпочало будівництво. Однак, в 1894 році із-за недостатнього фінансування роботи були практично припинені.
Панамський канал
Панамський канал
Тим часом у 1881 році розпочалось будівництво Панамського каналу французькою компанією Фердинанда де Лессепса, котрий в 1869 році успішно завершив будівництво Суецького каналу. Але погана конструкторська розробка проекту, фінансові проблеми і жалюгідні умови праці привели в 1889 році до банкрутства компанії Лессепса і будівництво каналу було відновлене лише через три роки вже під керівництвом Філіппа-Жана Буно-Валілли, колишнього головного інженера Лессепса, і до кінця століття велось несистематично і досить повільними темпами.
В 1902 році Конгрес США прийняв рішення про прибання французької компанії, що будувала Панамський канал, і виділення відповідного фінансування для завершення робіт. В 1903 році між США і Колумбією був підписаний договір на право контролю над панамським перешийком в обмін на солідну фінансову компенсацію. Проте парламент Колумбії, якій належав Панамський перешийок, побоюючись втрати суверенітету, не ратифікував цей договір, і президент США Теодор Рузвельт віддав розпорядження підтримати панамський рух опору, який фінансувався зацікавленими в проекті французькими фінансовими колами, і 3 листопада 1903 року маріонетковий панамський уряд проголосив незалежність від Колумбії, а перекинуті в район будівництва каналу американські військові кораблі стримали спроби колумбійського уряду придушити рух сепаратистів.
6 листопада 1903 року США визнали незалежність Панами, а 18 листопада був підписаний договір, що гарантував США виключне і постійне право на присутність в зоні каналу і ведення його будівництва. В обмін на це Панама отримала 10 мільйонів доларів, по 250 тисяч щорічних дотацій на наступні 9 років і захист США від зовнішнього вторгнення.
4 травня 1904 року силами військового міністерства США будівництво Панамського каналу продовжилось. В 1906 році американцями будівництво каналу було призупинене для проведення додаткової інженерно-конструкторської підготовки і подолання тропічних епідемій, що лютували в зоні робіт, і було відновлене в 1909 році. За наступні шість років США інвестували в будівництво близько 400 мільйонів доларів, і 15 серпня 1914 року канал, довжиною 65,2 км (або 81,6 км, якщо враховувати роботи по поглибленню дна на обох кінцях каналу) був офіційно відкритий для судноплавства.
В 1970-і роки Панама заявила про відмову дотримуватись договору 1903 року, і в 1977 році президент США Джиммі Картер і панамський диктатор Омар Торріхос підписали угоду про передачу до кінця століття Панамського каналу у власність уряду Панами, що й відбулось 31 грудня 1999 року.
В 2006 році уряд Панами прийняв рішення розширити і модернізувати канал, щоб забезпечити пропуск сучасних нафтових супертанкерів. Роботи мають бути проведені в 2014-15 роках. В 2012 році парламент Нікарагуа прийняв закон, який передбачає будівництво канлу альтернативного Панамському.

Теги: Панама, США.

Дивіться також

Наука і техніка
Америка
Латинська Америка
Нова історія

Головні події 4 травня

#ЦейДень
Події, факти, персоналії
© 2001-16 Володимир Лук'янюк
Про


Наверх